StartvanjeDag.nl - een positieve start van je thuisschooldag!

Slapen

Slapen is goed voor je hele lichaam, maar vooral voor je hersenen. Tijdens het slapen wordt je brein 'schoongespoeld' en verwerk je wat je overdag hebt meegemaakt en geleerd.

Als je genoeg hebt geslapen, dan voel je je fit en uitgerust. Slaap je te weinig, dan ben je overdag moe en heb je vaak ook een slechter humeur. Ook concentreren en leren is dan moeilijker. De meeste jongeren hebben ongeveer 8 uur slaap per nacht nodig. Een korte tijd slecht slapen, dat kan iedereen overkomen en is geen ramp. Het wordt pas vervelend wanneer je langere tijd problemen hebt met slapen. Je slaapt bijvoorbeeld vaak moeilijk in, je wordt wakker 's nachts of wordt langere tijd veel te vroeg wakker.

Hier wat tips voor een betere nachtrust :-)

  • Zorg voor een rustige en opgeruimde slaapkamer.
  • Zorg voor voldoende beweging overdag.
  • Zorg dat je voldoende frisse lucht in je kamer krijgt: zet je raam op een kier als je thuis bent, laat ventilatieroosters open staan.
  • Zet minimaal een uur voor je gaat slapen je computer, televisie en/of mobiel uit. Lees een tijdschrift of een boek. En neem de tijd om je klaar te maken voor de nacht. Blauw licht houdt je uit je slaap
  • Lig je te piekeren? Schrijf de dingen op waarover je piekert en die je niet wil vergeten.
  • Concentreer je op een diepe ademhaling. Dat is de (lage) ademhaling waarbij je navel op en neer gaat.

Welterusten :-)

Dit kun je waarschijnlijk beter niet doen voordat je gaat slapen :-)
Chantal blijft slapen bij pianist Wibi Soerijadi:

Iris Nitrauw (NWI)

Iris is docent Levensbeschouwing en mentor op het Revius Wijk. Geboren in 1985, getrouwd en moeder van 2 kinderen.